استقبال عربستان سعودی از مسافران رنگین‌‌کمانی بدنبال افزایش نرخ گردشگری

Scene Outside St. Mary’s Cathedral As Requiem Masses Are Held For George Pell

در حالی که عربستان سعودی به تلاش خود برای جذب گردشگر ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد مقامات کشور تصمیم به هدف قرار دادن گروه خاصی گرفته‌اند: بازدیدکنندگان رنگین‌کمانی.

وبسایت سازمان گردشگری عربستان سعودی (STA) بخش پرسش و پاسخ را به روز کرده است تا به نوعی نشان دهد که از بازدیدکنندگان همجنسگرا در این پادشاهی استقبال می‌شود. پاسخ این وبسایت به سوال متداول درباره سفر دگرباشان به این کشور این بوده که: «همه می‌توانند از عربستان سعودی بازدید کنند و سوالا‌های شخصی از بازدیدکنندگان پرسیده نمی‌شود.» زمان دقیق به روز رسانی وبسایت مشخص نیست اما نسخه آرشیو شده این وب سایت از چهاردهم ماه مارس ۲۰۲۳ این سؤال و پاسخ را در این صفحه نداشته. به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر، برقراری رابطه جنسی بین افراد همجنس در عربستان سعودی بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود. عربستان سعودی ترنس بودگی را مستقیما جرم‌انگاری نمی‌‌کند اما مجازات پوشش نامنطبق با جنسیت در بدو تولد هم در عربستان سعودی با مجازاتی یکسان با برقراری رابطه جنسی افراد همجنس مجازات می‌شود. 

نورا نورالا، محقق حقوق بشر در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت که عربستان سعودی به دنبال قطر و دبی در تلاش برای جذب بازدیدکنندگان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو است. اما او هشدار داد که این خواسته قانونگذاران الزاما همسو با شرایط مسافران نخواهد بود. او اضافه کرده :« در دبی رنگین‌کمانی‌های بسیاری در فضای مجازی فعالیت دارند. اما تنها تا زمانی در امنیت هستند که از هویت خود آشکارا صحبت نکنند و آن را نشان ندهند. یعنی باید همواره سیس-پسسینگ باشند یعنی ظاهری همخوان با افراد همان‌سو جنسیتی داشته باشند.»